گفتگو با سایمون ایوازیان

ساخت وبلاگ
انچه در زیر میخوانید بخشهایی از گفتگویی است كه خبرگزاری دانشجویان ایران با دكتر سیمون آیوازیان انجام داده است: دكتر سیمون ایوازیان درباره شروع به نواختن گیتار میگوید: از سال 1327 شروع به نواختن و یادگیری گیتار كلاسیك كردم و چون افراد زیادی با این ساز اشنایی نداشتند به صورت خوداموز به یادگیری این ساز مشغول شدم و از استادان به نام خارجی به صورت كوتاه مدت بهره بردم ، علاقه به تدریس در كلاسهای ازاد را نداشتم چرا كه مبنای تشكیل این كلاسها منافع مادی است و مدرس امكان انجام كار جدی را نمیابد . وی درباره موسیقی سنتی و جامعه ایران اظهار داشت: همیشه هنر موسیقی ایران در كنار جامعه قرار داشته و به بطن ان وارد نشده است ، اما در بسیاری از كشورها موسیقی در جهان بینی انها ارزش می یابد و بعد صادر میشود، در حقیقت و در این جهت موسیقی جزو جامعه است و این خود باعث جذب افراد بیشتری به ان میشود و هنرمندان در تلاش برای برقراری ارتباط با مردم هستند ایشان به رابطه موسیقی و شریعت اشاره و خاظر نشان كردند : موسیقی از جمله هنرهایی است كه عالمان در شریعت اسلام نظرهای متفاوتی درباره ان دارند، بعد از انقلاب موسیقی سنتی مرسوم شد ، بعد از مدتی نوعی موسیقی غربی كه با معیار های شرغ مطابقت داشته باشد مجاز دانسته شد اقای ایوازیان در ادامه به مقابله استادان موسیقی سنتی با گسترش موسیقی كلاسیك غربی در ایران اشاره كرد و افزود :سنتی كارهای ایرانی همچنان بر مواضع خود پافشاری میكردند و اجازه نواوری را به افراد نمیدادند، با این وجود پیشكسوتانی با ظرافت خاصی از تكنولوژی غربی در جهت نواوری در موسیقی ایرانی بهره برداری كردند و شاگردان خوبی تربیت كردند و انان به استادان مطرح كشور تبدیل شدند وی فراگیری موسیقی غربی را به علت علمی بودن ان برای اهالی موسیقی سنتی مفید دانست و با اشاره به درك موسیقیایی مردم ایران و اروپا افزود:جوامع اروپایی به درجه ای از دانش موسیقیایی رسیده اند كه خود میزان موفقیت اثار تولید شده را تعیین میكنند و برنامه هایی در زمینه میزان استقبال مردم از اینگونه اثار تولید و پخش میشود و بدین ترتیب اگاهی رسانی صورت میگیرد. وی در ادامه افزود : ولی بعد از انقلاب ، بعد از اعلام نظرهای ترمیمی و روشنگر ، بررسی بر خوب و بد این رشته رونق بیشتری گرفت دكتر ایوازیان در خصوص ابتذال در موسیقی گفت: این ابتذال بستگی به نوع استفاده ما از موسیقی دارد چنانچه میتوان یك موسیقی ارام را به ابتذال كشاند و از یك موسیقی تند به خوبی استفاده كرد ایشان در ادامه تقلید در یادگیری موسیقی مدرن را جایز ندانست و تصریح كرد : فراگیری موسیقی مدرن بر خلاف موسیقی كلاسیك و باروك با تقلید امكان پذیر نیست ، زیرا ساختار ان منطبق بر قوانینی كه تا به حال مورد قبول بوده نیست ، بنابر این این سلیقه ای میشود ، وی بر داشتهای مردم را در موسیقی مدرن تابع پیشرفت تاریخ هنر در ان جوامع دانست و اظهار داشت :پیشرفت هنری جامعه ایران در سطح جهانی هنوز در حدی نیست كه بسیاری از مسائل مقبول نزد بیشتر مردم جهان را بپذیرند وی در پایان صداقت در اثر هنری را بسیار مهم دانست و گفت :صداقت در اثر هنری موجب موفقیت و اثر گذاری بیشتر ان در مخاطب میشود
دانستنیها,کتاب الکترونیک...
ما را در سایت دانستنیها,کتاب الکترونیک دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mahmood bedanid بازدید : 88 تاريخ : پنجشنبه 11 آبان 1391 ساعت: 12:41